Κυριακή 7 Νοεμβρίου 2010

Παραδοσιακή μουσική και Κρατική Τηλέοραση

Ο χώρος αυτός εκτός από το να σας αναδεικνύω διαφορετικά μεράκια ......παραδοσιακά, εκτός από το να αναδεικνύω κατα βάση λαογραφικά στοιχεία των νηισών έγινε για να προσπαθήσω να εκφράσω κάποια διαφορετική άποψη  σε κάποια προβαλλόμενα στοιχεία με θέμα :"Παράδοση". Γνωρίζω ότι υπάρχουν πολλα άτομα που μπορούν και θα συνεχίζουν να κρίνουν τα της παράδοσης λεχθέντα και προβαλλόμενα!! Δεν είμαι δάσκαλος χορού και ούτε ειμαι ειδικος μουσικολόγος. Χόρευα χρόνια σε ομίλους και  προσπαθώ να σεβαστώ την παραδοσιακή  μουσική και το χορό.ή όπως το λέω συχνά να αρμενίζω διαφορετικά.
Δυστυχώς εχθές το βράδυ ( 6-11-2010) είδα έκπληκτος σε κρατικό κανάλι 4 χορευτικά συγκροτήματα ( τόσα είδα και άντεξα να δω)  να διαστρεβλώνουν τους χορους. Συγκεκριμένα:η εκπομπή " Στην υΓεια μας"είχε άλλο ένα αφιέρωμα στην παραδοσιακή μουσική. Δεν μπορεί θα πει κανείς οταν ας πούμε ακους  για π.χ. Τσιαμούλη και Τασία Βέρρα κάτι  κάτι θα δεις καλό.....δυστυχώς όμως όταν τραγούδησε η κ. Βέρρα ένα τσάμικο οι χορευτές που δυστυχώς δεν συγκράτησα από πιο φορέα ήταν  μόλις ειχαν ξεκινήσει τη ....χορογραφία τους...... Αμέσως μετά χωρίς διακοπή το μικρόφωνο πήρε ο -πανταχού παρών και ταπάντα τραγουδών-Παναγιώτης λάλεζας. Εκεί η χορογραφία του τσάμικού έδινε ρέστα...... Το τόνισε και ο ίδιος , θέλοντας να καλύψει τους χορευτές..."Τόσο γρήγορο τσάμικο τα παιδιά θα κουραστήκαν....."Αμέσως μετά έλαβε θέση η εκπρόσωπος του νησιωτικου για τη βραδυά εκείνη Στέλλα Κονιτοπούλου. Η διαφωνία μου από πλευράς μουσικής είναι οτι ενώ υπήρχε βιολί, λαούτο, σαντούρι το κλαρίνο τί χρειαζόταν σαν ακοπαγνιαμέντο. Η βασική μου όμως διαφωνία ήταν από την παρουσία του "Εργαστηρίου Τέχνης και Πολιτισμού"το οποίο συνόδευε -- κατέστρεφε τα τραγούδια που έλεγε η Στέλλα. Ηταν επεικώς απαράδεκτοι, φάνηκε ξεκάθαρα οτι δεν είχαν κάνει ούτε μια πρόβα.... Και το βασικότερο όλων....... Και πρόβα να μην είχαν κάνει έπρεπε ο πρωτοχορευτής να "|επικοινωνεί"με το βιολιστή και να μην είναι τόσο μα τόσο στητό και ψευτικο. Ειδικά όταν  γύρισε ο σκοπός σε Σούστα Δωδεκανήσου εκεί τα δα όλα.......η χάβρα των Ιουδαίων στα μάτια μου. ( Ποτέ μου βέβαια δεν έχω καταλάβει γιατι πρέπει να υπάρχει το ίδιο μοτιβο στα νησιώτικα ΄΄οταν υπάρχουν χορευτές : Γιάντα -Μες στου Αιγαίου-Ελά να πάμε -Ικαριώτικο και μετά ή Χορέψετε ή Σούστα Δωδεκανήσου). Εκτός των άλλων το Μες στου Αιγαίου ενώ τους βοηθούσε το βιολί  σαν να μην ξέρανε να κλείσουν τα χέρια τους στον ίσο. και τα χανε αερα πατέρα...............Πολύ πιο ωραία θα το χόρευε μόνη της η Στέλλα με έναν από αυτούς όλη την ενότητα παρά οι συγκεκριμένοι χορευτές...... Και μετά αποτελείωσε η αντοχή μου με το συγκρότημα του κατ άλλα αξιόλογου Μεγαλακάκη. Τονίζω και πάλι δεν είμαι χορευτής ούτε δάσκαλος χορού, αλλά ας πούμε όποιοι το δαν θα κατάλαβαν το διαφορετικό α) στη φορεσιά τη γυναικεία της Κρήτης, και τη χορογραφία εκ νέου στον πρώτο χορό που χορέψαν ( δεν κατάλαβα τί ήταν ειλικρινά......κάτι μεταξύ μαλεβιζιώτικου -καστρινού -συρτου..κάτι....)......
Το τονίζω δεν είμαι δάσκαλος χορου, αλλά για άλλη μια φορά αποδεικνύεται ότι αν θέλουμε να παρουσιάσουμε κάτι "παραδοσιακό"χωρίς να σεβόμαστε τα της παράδοσης ειναι πολύ εύκολο. Θαα υπήρχε μεγάλο πρόβλημα αν κάποιοος τους κατσάδιαζε τους χορευτές για το πως χορεύουν?η ας πούμε για πχ να κάνανε μια πρόβα  παραπάνω  !!! Ενοιωσα πολύ ασχημα βλέποντας αυτή τη μια ώρα εκπομπής και για ένα λόγο παραπάνω που μου το τόνισε συγγενής....... Και τι θα γίνει όμως όταν κάποιοι τους βλέπουν που παρουσιάζονται ως ειδήμονες ενώ διαστρεβλώνουν τα πάντα???όποιος δει το τσάμικο θα νομίσει οτι ειναι φιγουρα για  κλασσικό μπαλέτο......!!!!

Ενώ η συγκεκριμένη εκπομπή μας έχει προσφέρει άλλες στιγμές παράδοσης, θεωρώ οτι για τη χθεσινή της δεν μπορεί να υπερηφανεύτεται ο παρουσιαστής. Αναρωτιέμαι όμως τι καλύτερο από το ναυπήρχε στην ομάδα της εκποομπής ενας ειδικός για τα της παράδοσης!!!! δεν μπορεί.῎..... αυτά τα ακραία που είδαμε θα τα είχε δει στην πρόβα θεωρητικά........δεν ξέρω παρά ήταν ψευτική "ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ"της παράδοσης.......

3 σχόλια:

  1. Χθες το βράδυ, κατάφερα να δω ένα μέρος απο την εκπομπή, μέχρι και την ενότητα των "νησιώτικων". Οπότε θα σου πω τη γνώμη μου για το κομμάτι που είδα. Πρώτα απ' όλα, η εκπομπή ήταν αφιερωμένη στους ξενιτεμένους... Πού ήταν τα τραγούδια της ξενιτιάς και του μισεμού; Ίσως να μην ήμουν πολύ προσεκτική, γιατί παρακολουθούσα εκστασιασμένη τα χορευτικά (ναι, εντάξει, είμαι λίγο ειρωνική, μου το επιτρέπεις, φαντάζομαι!), αλλά μέχρι και τα νησιώτικα μόνο ο "κατσιφόρας" θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως τραγούδι "μισεμού" (Να 'μουν μιαν ώρα στο χωριό να δω τον κατσιφόρα, ν' ακούσω και τσ' αφροκοπιάς ότι ν' αρχέψει η μπόρα κ.λπ.). Δεν τονίστηκε, ωστόσο, κάτι τέτοιο. Οκ, πήγαιναν και έρχονταν τα χαιρετίσματα στους ξενιτεμένους μας, αλλά, ρε παιδιά, πείτε κάτι για το θέμα που θέσατε! Πόσα τραγούδια έχουν γραφτεί για τις πατρίδες που ο ξενιτεμένος -εντός ή εκτός Ελλάδος- νοσταλγεί... Μάθαμε, βέβαια, για θεατρικές παραστάσεις και για τα νέα σιντί των καλεσμένων... που μπορούν να τραγουδούν τα πάντα, εφόσον είναι καλοί και έχουν και συγγενείς από άλλους τόπους. :-)

    Σχετικά με τα χορευτικά, χωρίς να το παίζω ειδήμων, βαρέθηκα τη ζωή μου παρακολουθώντας τα. Κουράστηκα και νευρίασα ταυτόχρονα. Από τη μία, παρατηρείς την ατέρμονη επιδίωξη του πρωτοχορευτή να εντυπωσιάσει (Ποιον; Και το πετυχαίνει;) με φιγουράτες κινήσεις, χτυπήματα, ακροβατικά τα οποία θέτουν σε κίνδυνο και την ίδια του τη σωματική ακεραιότητα, αλλά και τη δική μας καρδιακή ισορροπία (τώρα θα πέσει, τώρα θα πέσει). Από την άλλη, βλέπεις χορευτικές ομάδες επιεικώς "χλιαρές". Όσο για τις πρόβες κ.λπ., όσες πρόβες και να γίνονταν (και φαντάζομαι πως θα γίνονταν χωρίς την τραγουδίστρια), όσο κι αν ήξεραν ότι το πρόγραμμά τους, πάλι ο πρωτοχορευτής και ολόκληρη ομάδα θα έμεναν αμήχανοι μπροστά στο γύρισμα της τραγουδίστριας σε ικαριώτικο. Γιατί ακόμα κι αν δεν το 'χαν στο πρόγραμμα, φάνηκε ότι δεν το γνώριζαν ή δεν μπόρεσαν να προσαρμοστούν στην ξαφνική αλλαγή. Και πέρα από τις όποιες "φιγούρες", τσαλίμια κ.λπ. (που δεν είδα και τίποτα, εδώ που τα λέμε), ο "χορευτής παραστάσεων" φαίνεται από την ικανότητά του να προσαρμόζεται, να βρίσκεται σε διαλεκτική σχέση με το τακίμι.

    Τι να πω, βέβαια, γι' αυτό το ικαριώτικο; Βαρέθηκα πια να βλέπω να χορεύουν ως ικαριώτικο την "αγάπη μου στην Ικαριά". Να μου πεις, αυτό που λέω τώρα δεν είναι λίγο ανακόλουθο με τα παραπάνω; Σε μια τέτοια περίπτωση, ο πρωτοχορευτής πρέπει να κάνει σωστή επιλογή, αφού εκτίθεται στα φώτα: ή θα χορέψει ικαριώτικο ή θα συνεχίσει να χορεύει γρήγορο συρτό. Πάντως, δε θα χορέψει βλάχα...

    Αυτά τα ολίγα προς το παρόν... Σήμερα θα δω και το υπόλοιπο, και μάλλον θα το ξαναδώ από την αρχή. Απλά, τα παραπάνω είναι αυτά ακριβώς που σκέφτηκα όσο παρακολουθούσα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πόσο δίκιο έχεις για άλλη μια φορά... και όχι μόνο τα τραγούδια της Ξενιτιας....... απλά αν δω όλη την εκπομπή θα μπορώ να σου πω περισσότερα. Μιά ώρα κατάφερα και είδα μόνο..... Και εκτός των άλλων τραγούδια της ξενιτιας να γινόταν και πιο ...παρείστικα....... πιο οικογενειακά.... Πιο μελαγχολικά......... Το Αχ της κ. Βέρρας ήταν αυτό το πάτημα που νοιώσαμε ....γαλήνη !!!! Κατ άλλα η παράσταση ήταν " ΑΝαπαράσταση της ...Ξενιτειάς...." και του Θεατρινισμου......

    Παράλληλα δε από την πλευρά του χορευτή της παράσταησς αποδεικνύεται κάθε φορά και περισσότερο η διαφορά μεταξύ χορευτή του βιώματος και χορευτή της παράστασης.
    Δεν σου κρύβω ότι ουκ ολίγες φορες αναρωτήθηα.... Ρε παιδιά τι βλέπω??? Τόσο πολύ άλλαξαν οι χοροί ή εμάς τα μαθαίναν διαφορετικά........

    Ασε δε που έβλεπα διαφορετικές ομάδες ανθρώπων που έπρεπε να ήταν μία: Μία οι μουσικοί , άλλη ο κάθε ερμηνευτής ξεχωριστά, άλλοι όσοι " παρακολουθούσαν"΄άλλοι όσοι " χόρευαν" ..... Δυστυχως η προηγούεμνη μου ανάρτηση αφορά μόνο την μία ώρα που είδα και δεν μπορώ να πω τπτ παραπάνω για τα προηγουμένα και για τα επόμενα μέρη της εκπομπης



    για επίλογο σου αντιγράφω το δικό σου σχόλιο:
    ο "χορευτής παραστάσεων" φαίνεται από την ικανότητά του να προσαρμόζεται, να βρίσκεται σε διαλεκτική σχέση με το τακίμι. ......

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σίγουρα τα όσα γράφουμε αυτή τη στιγμή είναι μια μερική εικόνα. Και σίγουρα είναι η υποκειμενική μας άποψη, ως χορευτών που αγαπούν αυτόν τον τρόπο έκφρασης. Μόλις τη δω ολόκληρη την εκπομπή, θα επανέλθω. Και αυτό είναι απειλή!
    Μη σου πω πως σκέφτομαι να ανεβάσω και γω κειμενάκι στο μπλογκ μου...

    ΑπάντησηΔιαγραφή